Reportage, TEKNOS Classic Rally Cup 2011

 

 

 

 

 

 

SMK HÖRBY "TV-Svängen" 2011-09-10.

 

 

        Grattis Nisse till totalsegern!

När det var dags för final i TEKNOS Classic Rally Cup sammanföll den olyckligt med KRC-tävlingen Lars-Erik Thorps Memorial i Säffle. Trots detta kom sjutton klassiker till Hörby och den 47:e upplagan av TV-Svängen.  Här bjöds det på sju riktigt fina specialsträckor som tilltalade de flesta smakriktningar.

Före detta KRC-ordföranden Nisse Bergquist från Västerås var i princip redan var klar segrare före finalen, medan det var desto tuffare om placeringarna bakom. Hyllinges Hans Nilsson och ”åkaren” från Anderstorp Thomas Theorin var tänkta att göra upp om silver och bronsmedaljerna.

Klass 1 är en trist historia inte bara i TEKNOS Classic Rally Cup utan samma tendens finns även i KRC. Under året har bara totalt elva ekipage tagit poäng vilket gör klassen till den minsta i cupen. I TV-Svängen var det hemmaåkaren Curt Jeppsson i Coopern som ensam fick försvara klassens berättigande. Frågan man ställer sig är, var finns alla Saabar…

På sista sträckan Röan, favoriten ända sedan Curt fick körkort och rattade sin Saab Sport till dansen i Vägasked, blixtrade han till. Tog i så att gruset sprutade och körde naturligtvis hem klassegern. Slutresultatet blev tvåa i klass 1 bakom Norbergsföraren Hans-Åke Söderquist. Denne inledde säsongen frejdigt och åkte de fem första deltävlingarna med stor entusiasm. Efter detta har han sedan tyvärr lyst med sin frånvaro men resultaten inledningsvis räckte dock till slutlig klasseger.
 

       Theorin nådde inte ända fram!

I Klass två är intresset större och totalt 24 ekipage har kört under året. Nisse Bergquist från Västerås har varit flitig och kört alla utom en deltävling i cupen vilket gav resultat. Trots att Theorin spurtade bra kom han aldrig i kapp Nisse. Inte ens fyra fullpoängare för Theorin var tillräckligt, det blev bara silver till slut. I TV-Svängen var Thomas gröna Amazon vassast på samtliga sju sträckor och segermarginalen blev 28,8 sekunder till Nisses röda variant.

Trea blev Thomas Nilsson, SMK Hörby som numera åker på noter och skruvat upp tempot väsentligt med sin nybyggda Volvo PV. Marginalen till fyran, Jimmie Karlsson från Ryd var också nästan minuten. Nu siktade nog Jimmie mest på totalen där han och morsan Karina körde in som femma.

Ett glädjeämne i TV-Svängen var att en helt nybyggd röd och fin VW 1500S i händerna på hemmaföraren Lars Ohlsson begick premiär. Tyvärr fick Lars bryta efter oljeläkage men fick riktigt blodad tand och lovade hårdsatsning 2012.

 

    Skrällseger för Ulf och Ulfva!

Efter en säsong som kantats av motgångar mest av teknisk natur, kom äntligen fullträffen för Hässleholmsparet Ulf och Ulfva Nilsson. Första segern för året ger extra laddning inför nästa säsong i den röd/vita 142:an.

Annars var det Växjöåkaren Göran Jonasson som inledde bäst med sin skärmbreddade Opel Ascona. Fyra raka sträcksegrar blev det innan Ulf klämde till med bästa tid på tuffa Stänkelösasträckan. Efter denna försvann också Jonasson med transmissionsproblem och lämnade fältet fritt. Hyllinges Hans Nilsson körde på säkerhet och ville inte riskera något i jakten på den totala andra platsen och lät Ulf dra ifrån. Klassegern för Hans var klar redan före start då enda hotet Sven-Åke Angerd fick lämna återbud med kopplingsproblem på den ”onotade Pinton”. Marginalen mellan Ulf och Hans blev till slut futtiga 5,5 sekunder.

Bästa Saab blev långväga gästen Bernt Bengtsson från Älvbygden som hela tiden var med i toppstriden. Bland annat en något sämre tid på sträcka fem, åtta sekunder bak vinnar–Volvon gjorde att det i mål  bara blev en tredje plats. Bernts tid var lite mer än femton sekunder bak Ulf och Ulfva.

Härligt publikfriande Nisse Scön från Tomelilla i sin läckra Mercedes 350 SLC åkte som vanligt både brett och fort. Fjärdeplatsen satt som en smäck och detta med god marginal till femman Jens Andersson Ryd som körde med noter.

Debut gjorde Hässleholmaren Stefan Lindh i sin nybyggda Cooper S från 1968. Stefan som kört mycket hundkoja i sina dagar, senast var det i rallycross på åttiotalet, tog det lite lugnt för att känna så att alla skruvar satt som de skulle.  Blev nu sexa före klubbkamraten Göte Karlsson i den gröna Asconan.

Fortåkande Olofströmsföraren Ola Bengtsson, Saab fick tekniska problem vilket gjorde att han blev utesluten för överskriden maxtid. Nykomlingen Jan Grip, Hässleholm,  Saab även han fick en stötdämpare genom fästet och kastade in handduken inför sista sträckan. Då hade redan Götenes Martin Miles rensat bakaxeln på den ”nya” 142:an efter fyra sträckor.

Extremt tråkigt var att inte en enda i Klass fyra startade i finalen. Vann i kavaj gjorde Arne Bäckström, Haninge före Teknis Staffan Bergdahl medan Bosse Sundin, Dals Mk slutade trea.

      Totalsegern till Amazon-Nisse!

När alla poäng räknats ihop och dragits i från så stod då Nisse Bergquist och ständige kartläsaren Karl-Erik Magnusson som totalsegrare i årets cup. För besväret inkasserade man totalt 10 000 kronor ur prispotten.  Tolv poäng efter på andra plats slutade Hans Nilsson med Rolf Rodal till höger, något som gav 8 000 kronor extra i börsen. Trean Thomas Theorin fick nöja sig med 4 000 kronor att spendera vid nästa tävling som blir i Finland för den snabbe smålänningen. Fyran Martin Miles och femma Jimmie Karlsson fick nöja sig med pokaler.

Utan att förhäva oss tycker jag nog att årets cup lyft rejält mot tidigare år. Deltagarantalet har fått extra skjuts både av samkörningen med KRC i Örebro och med totalt tre nya deltävlingar i västra. Med hela 111 ekipage i totallistan har året helt klart varit cupens mest framgångsrika sedan starten 1999.

Ingen tvekan om att det är ett generationsskifte på gång inom klassiskt rallytävlande och att klass tre 1966-75  är den som lockar flest. Totalt 57 bilar har kört i klassen, en viss skillnad mot klass 1 som bara lockat en femtedel så många…

Det ökade intresset ger även oss i cupledningen extra tändning inför 2012 och redan nu kan det utlovas en fortsättning. Nya friska sponsorer är på väg in och det mesta tyder på att prispotten kommer att öka rejält.

Med detta tackar vi alla som kört i TEKNOS Classic Rally Cup under året. Ett stort tack även till alla våra sponsorer och så hoppas jag att vi ses igen till nästa år.

Tommy Svensson
Cupkoordinator
 


 

 

 

Hässleholms MK "Snapphanerallyt" 2011-08-13.

 

         Jonassons Opel snabbast i AM Snapphanerally.

Det blev Opelseger i åttonde deltävlingen av TEKNOS Classic Rally Cup genom Växjös Göran Jonasson. En seger som dock satt hårt inne och inte förrän Norrhammars Sven-Åke Angerd attackerat en lada i målsvängen på näst sista sträckan, kunde Jonasson andas ut. Här tappade Angerd i Escorten över tjugo sekunder och värre skulle det bli. På sista sträckan brast en drivaxel efter sviterna av ”ladugårdsåkningen” och Escorten fick parkeras med knappt sex kilometer kvar att åka.

Tvåa i klass 3 blev nu Hans Nilsson Hyllinge, som innehar tredje platsen i cupen med den fina röda 140:an. Fast det var nära att Hans hade fått kasta in handduken då motorn började gå illa på sista sträckan ute på Hovdalafältet. Stora oljepölar under bilen i mål-TK:n gjorde att sista kilometern till slutmålet utfördes under ”största möjliga tystnad”…

Trea i klassen slutade hemmaåkaren Göte Karlsson med den gröna Asconan vilket ger elfte platsen med två tävlingar kvar.
 

Theorins Amazon flög fram.

I klass 2 stod slaget mellan Amazonåkarna Thomas Theorin, Anderstorp och cupledaren Nisse Bergquist från Västerås. Medan Theorins gröna variant gick som en klocka, så trilskades Nisses röda lite grann. Resultatet blev en tämligen komfortabel seger, drygt en och en halv minut skilde till Bergquist.

För Bergquist som avstod ARC-Rallyt för att försöka vinna cupen, spelade det mindre roll hur placeringen blev. Det viktiga var att behålla cupledningen vilken också förstärktes. Med 93 ihopkörda poäng ser Västeråsaren svårslagen ut med enbart SMK Hörbys TV-Svängen och Karlskronapokalen kvar.

Trea i Hässleholm och fortsatt cuptvåa är Martin Miles, Götene. Även här åkte han gamla Amazonen men till TV-Svängen lovar han att den nyinköpta 142:an ska vara startklar. SMK Hörbys Thomas Nilsson körde in som fyra med ”Tom Trana-PV:n”. En hel semesterdag hade Thomas och co-drivern Margaretha lagt på träning i smålandsskogarna. Träning som verkade ha gjort gott av attacken i skogen att döma.

Unge Jimmie Karlsson tog sin Amazon lugnt och tryggt runt de luriga Göingevägarna vilket ger honom en total femte plats i cupen.
 

        Danskar överraskade i klass fyra.

I Klass fyra kom aldrig favorittippade PO Davidsson till start, utan istället blev det danske Toyotaföraren Sören Lind Andersen som tog full pott med sin Toyota Corolla. Med bara tre tidigare grustävlingar i ryggen åkte Andersen förvånansvärt snabbt och satte en  tid på sista sträcakn som han absolut inte behövde skämmas för.

Även på andra plats blev det röd/vitseger, då Troels Lund placerade sig här med den fina Golf GTI:n. Drygt halvminuten skilde de båda landsmännen åt.

Stora problem hade Porscheföraren Claes Skoog från Kristianstad. För hans del var det bränslet som krånglade, men även vid minst två tillfällen var det nära att Porschen blivit terränggående. Direkt på första sträckan gick det lite för brett, men som tur var fanns bara mjukt gräs i skogskanten. Mjuk var dock inte stenmuren han träffade någon sträcka senare vilket syntes i på den vita Porschefronten. Även här var dock turen på Claes sida, så han kunde ”backa ur planteringen” med minimala skador.

 

Mer krångel för Ulf Nilsson.

För andra gången fick Ulf Nilsson med fru Ulva problem med Volvon. Den här gången var det gasreglaget som behagade ge upp. Till slut lyckades man fixa till felet men då var respittiden över. Snäll tävlingsledning lät ändå paret åka de två sista sträckorna för att få lite valuta för startavgiften. Bröt gjorde även märkskollegan Peter Nilsson från Olofström med något tekniskt fel.

 

      Nästa deltävling i TV-Svängen den 10 september.

Om en knapp månad är det dags för deltävling nio, SMK Hörbys TV-Svängen som körs för 47:e gången. Fortfarande är cupen en öppen affär även om Nisse Bergquist kopplat greppet.  Hyperfarlig är Thomas Theorin som lurar i vassen och inte behöver räkna bort några tävlingar vilket Bergquist tvingas göra då han redan nu har sex tävlingar körda. Även Hans Nilsson och Hans-Åke Söderquist har vinstchans om allting går deras väg.

Vill här göra ett förtydligande, sex tävlingar får räknas i slutresultatet. Men man får även tillgodoräkna sig startpoäng i alla tävlingar, alltså även i de tävlingar där övriga poäng måste dras ifrån. Teoretiskt är alltså full pott 122 poäng vid cupens slut.

Ett orosmoln har dock dragit upp och det gäller finalen i Karlskronapokalen. Ett rykte säger att Karlskrona AK har svårt att hitta vägar vilket skulle innebära att man kan tvingas ställa in tävlingen den 24 september. Om så skulle bli fallet, blir TV-Svängen final och någon ersättningstävling kommer inte att köras.

Glöm inte att anmäla till TV-Svängen via www.resultatservice.com

OBS! Det har nu efter detta reportage kommit till vår kännedom att "Karlskronapokalen" är inställd.
Därmed blir SMK Hörbys "TV-Svängen" finaltävling och med detta sker prisutdelning här för årets cup.
 

Tommy Svensson
Cupkoordinator
 


 

 

 

Ryds MK "Vilda Ryd Racet" 2011-07-30
 

Amazon-Nisse cupledare efter Vilda Ryd Racet

Ett mäktigt lågtryck präglade veckan före sjunde deltävlingen i TEKNOS Classic Rally Cup, erkänt tuffa Vilda Ryd Racet. De dagliga regnskurarna före tävlingsstart kulminerade med ett häftigt ösregn timmen före första start. Av förklarliga skäl blev de tuffa vägarna än värre med de här förutsättningarna.

I Klass två kom Västerås Nisse Bergquist att dominera totalt och vann samtliga sju sträckor med den röda Amazonen. Marginalen blev också stor, över sju minuter till tvåan och märkeskompisen, hemmaföraren Jimmie Karlsson. 

Sist av de tre i klassen slutade Götenes Martin Miles, den fjärde anmälde Thomas Theorin avanmälde sig och valde att ladda för Snapphanerallyt.

Miles var av förklarliga skäl riktigt sur efter tävlingen och det berodde inte enbart på regnet, nej ett jättetidfel på sträcka tre var orsaken. Här visade det sig att Martin fick en tid som innebar att han startade på sträcka fyra, före han gått i mål på sträcka tre. Alltså ett tämligen uppenbart fel, men som inte upptäcktes förrän vid start på sträcka fyra. TK-chefen här gjorde en kommentar på tidkortet och vid slutmålet påpekade även Martin felet. Fick direkt lugnande besked att det här ändrar vi i resultatlistan. På grund av familjeangelägenheter var han sedan tvungen att rusa i väg direkt efter målgång och blev därför minst sagt irriterad när tokfelet aldrig rättades till.-       Spelar inte så stor roll om jag blir tvåa eller trea, men rätt ska vara rätt, menade han.


                                                      Nisse Bergquist leder cupen, Miles tvåa.
 

Efter sju körda tävlingar leder nu Nisse Bergquist både Klass två och totalt i TEKNOS Classic Rally Cup. Dessutom leder han tämligen stort, elva poäng skiljer till tvåan Martin Miles som även den här gången körde Volvo Amazon. Hemma i garaget väntar nu den nyinförskaffade 142:an som förväntas göra debut i TV-Svängen.

I Klass tre var deltagarantalet betydligt större, nio ekipage kom till start varav tre helt nya namn för cupen. Bosse Wallman, Karlskrona med sin snuskigt fina och välbyggda vita Ascona A. Den lokala Östra Göinge hjälten Krister ”Boalt” Johnsson och hemmaföraren Jens Andersson, de båda sistnämnda i Volvo 142.

Favorittrycket låg dock hårdast på Norrahammars Sven-Åke Angerd som kör ”Onotad Pinto” enligt dekalen i vindrutan och Kullings 142:åkare Per Gustavsson. Båda två satte upp ett jättetempo direkt på första sträckan som var minst sagt snorhal av det myckna regnet. Snabbast var Angerd, cirka fem sekunder före Gustavsson. Trea kom tillfällige cupgästen, dessutom en av dess tidigare slutsegrare, Mats Andersson från Växjö i en Ascona A.

Sträcka två var av sämre kvalitet och här belystes med eftertyck det tokiga småländska beslut som bestämt att klassiker startar långt bak i fältet. Saabåkaren Erik Uppsäll skrädde inte heller orden efteråt, utan betecknade både sträckan och beslutet som idiotiskt. Vägen blev rejält sönderkörd och för klassikerna som började på startnummer 69 blev det att mest åka på hasplåten.


                                               Uppsäll-Saaben näst snabbast när det blev dålig väg.
 

Trots sin kritik var Erik Uppsäll näst snabbast på andra sträckan, bara Per Gustavsson var värre, drygt två sekunder skilde. Trea, var Angerd ytterligare en halv efter. På tredje sträckan var det Mats Anderssons tur att stå överst och dängde till Gustavsson med hela två tiondelar.

När så Per Gustavsson fick kasta in handduken efter fjärde sträckan med trasigt bromsrör, kanske sviter efter andra sträckan, kunde Angerd tagga ner ett snäpp. Så kan man förmoda att det resonerades i Escorten. Mats Andersson visade dock att han absolut inte gett upp hoppet om en premiärseger, och på sträckorna fem och sex plockade han in cirka tio sekunder på Escorten. Men så på sista sträckan tappade Mats allt och lite därtill, fick nu nöja sig med andra platsen, ungefär femton sekunder bak vinnar-Forden.

Trea slutade Erik Uppsäll som tyckte omställningen var svår från att ha kört notat i Midnattsolsrallyt till onotat i Ryd. På fjärde plats körde Krister ”Boalt” Johnsson in före femman Bosse Wallman.

Både Olofströms Peter Nilsson, sexa och Hässleholms Göte Karlsson, sjua valde att åka med noter på de tuffa Rydsträckorna. Trots att det var svårkört i övermått bröt bara hemmaföraren Jens Andersson förutom Per Gustavsson.
 

                                                            Nästa uppgift blir Snapphanerallyt.
 

Om två veckor, den 12-13 augusti körs Snapphanerallyt som även ingår i Rally-SM. Här går TEKNOS Classic Rally Cup ut först till skillnad mot i Ryd och anför SM-åkarna. För oss är detta också en självklarhet att så ska det vara. Ett skäl till att klassikerna inte ska få starta först i Småland lär vara att det inte blir rättvist när C-förare i klassiker får starta där framme, medan övriga C-förare alltid startar längre bak. Om detta är ett argument för beslutet, undrar jag hur man resonerar i 4WD, här startar alla förarklasser gemensamt och i Ryd dessutom direkt efter Ungdomsrally…

Vi ses i Hässleholm och jag finns i mål-TK:n på sista sträckan. Önskar alla härmed lycka till!
 

Tommy Svensson
Cupkoordinator
 


 

 

Laxå MK "ESAB-rallyt" 2011-06-18
 

Bergdahl gav Audi-Bäckström tufft motstånd i ESAB-Rallyt.
 

När det var dags för halvtid i TEKNOS Classic Rally Cup var det Laxås klassiker ESAB-Rallyt som var skådeplats. Totalt sjutton klassiker mötte upp för att åka de fem tuffa sträckorna och storfavorit var naturligtvis Haninges Arne Bäckström med Audi Quattron.

Arne, som vanligt med Björn Wessel i högerstolen infriade favoritskapet och vann samtliga sträckor. Men det var ingen enkel seger, för närkingen Staffan Bergdahl, den här gången med Ford Escorten, utmanade oväntat intensivt. I mål skilde bara sexton sekunder fast det hör till saken, att Arne även drog på sig tjugo transportprickar. I ren körtid var det drygt halvminuten mellan Audin och Escorten.
 

Hettar till cuptoppen.
 

Nu tog både Bäckström och Bergdahl full pott tack vare varsin klasseger och klättrade upp till delad tredje plats på 47 poäng. Ledde före Laxåtävlingen gjorde Norbergs Hans-Åke Söderquist med sin Cooper. Tråkigt nog var han ensam i klassen den här gången och fick därför inte ”fulla poäng” utan fick nöja sig med 13 för sin ”klasseger”. Cupledningen behåller Hans-Åke fortfarande med totalt 60 poäng, fast avståndet till tvåan, Anderstorps Thomas Theorin krympte. Nu skiljer bara nio poäng då den gröna Amazonen gick vinnande ur striden i klass två och målsättningen för Thomas verkar klar, cupseger.

 

Halva startfältet bröt.
 

ESAB-Rallyts sträckor krävde sin tribut och av de sjutton startande klassikerna försvann nio. Direkt på första sträckan placerade femman i cupen, Martin Miles Götene MK den vita Volvo 142:an  i ett stenfyllt dike. En redan något sliten kaross fick här enligt Martin, enkel biljett till rallybilarnas himmel. Ny bil lär redan vara på gång…

Bröt här gjorde även Stig Bergqvist med motorfel på Volvon, Krister Nordlund fick trubbel med växellådan på Kadett GT/E:n medan Lars Jönsson åkte av med Asconan.

Västerås Nisse Bergquist försvann på sträckan efter med en trött Amazonmotor. En sträcka längre kom Kullings Per Gustavsson innan växellådan på 140:an packade ihop.

I försök att klättra högre i resultatlistan tog hemmaåkaren Håkan Larsson i vad han kunde på sista sträckan med den ljusblå/vita 242:an. Som så ofta blev det överladd för hemmahoppet och Volvon hamnade på taket. Även Waxholms Amazonförare Håkan Stålberg och Ydreåkaren Jan Svensson med 142.an valde att botanisera i den västgötska naturen.

Problem hade Västerås Ford Escort fantom Hans Gustavsson haft på sträcka två. Problem som innebar att han tappade runt sex minuter och var sist av de åtta cupåkarna som nådde målet.

 

Nästa anhalt för cupen, Kullingstrofén.

Nästa deltävling, den sjätte blir Kullingstrofén den 23 juli, helgen efter Midnattsolsrallyt. Ett faktum som blir intressant är om MSR-åkarna orkar ladda om eller väljer man att slicka såren och invänta höstens deltävlingar?

 

Tommy Svensson
Cupkoordinator

 


 

 

 

SMK Örebro Klassiska "Rikspokalen" 2011-05-28

 

 

  Arne Bäckström och Audin överlägsna i  deltävling fyra!

 

När det var dags för deltävling fyra i TEKNOS Classic Rally Cup samkörde vi med Klassiska Cupen och skådeplatsen var ”Klassiska Rikspokalen” i trakterna kring Örebro. Med draghjälp av KRC blev det följaktligen också nytt deltagarrekord med sjuttiofem klassiker. Detta betyder att över hundra förare redan nu har plockat poäng i årets TEKNOS Classic Rally Cup.

Arrangören SMK Örebro hade utlovat tre sträckor i sin inbjudan men något hände på vägen så det blev till slut fyra sträckor. Bland annat två korta, däribland välkända Ånnabodabacken som fick avsluta tävlingen.

Före start var det lite oroligt vad gällde kvaliteten på vägarna men dessbättre höll de hyfsat för klassikerna som startade först. Sträckorna höll däremot etydligt sämre när det var dags Sverige-Serien längre bak. Dessutom upplevde många vägtypen som alltför snabb vilket tyvärr ofta är fallet i tävlingar norr om smålandsgränsen. Kanske något för KRC att tänka på när man planerar in nästa års tävlingskalender?

                              Lövet i Anglian helt överlägsen i klass ett.
 

I Klass 1 var det som vanligt lite klent med deltagare, bara åtta bilar och här var det ”one man show” för Mikael Lööv från Rasbo med sin fina Ford Anglia. Ende förare som någorlunda kunde hänga på var SMK Gävles Saabåkare Jonas Gustafsson, var faktiskt snabbast på första och sista sträckan. Men vad hjälpte detta när Lövet gasade så mycket friskare på de andra två. Marginalen blev till slut arton sekunder till Angliaåkarens fördel. Trean Ludvikas Jan-Erik Eriksson, Saab Sport, var sedan över minuten efter Gustafsson.

Tvåan i Teknos Classic Rally Cup, Hans-Åke Söderquist hade svårt att hänga på toppåkarna med sin Cooper S. Men en sträckseger blev det för Norbersföraren som var två tiondelar snabbare uppför Ånnabodabacken än Jonas Gustafsson. Betydligt längre tid här hade Fredrik Ekendahl var Saab krånglade och han behövde fem gånger så lång tid som Kojan…

Resultatet blev ändå så bra att Söderquist går upp i topp i cupen inför deltävling fem i Laxå om tre veckor.
 

                               Dubbelt Ford-V8 i klass två toppen.
 

Det blev en helamerikansk uppgörelse i Klass två mellan de bägge Fordförarna Per Göransson, Falcon Sprint och Olle Anderssons Mustang. Nu visade det sig att Almunge.Falconen var strået vassare och med exakt tre sekunders marginal gick segern till Göransson.

På tredje plats körde Thomas Theorin, Anderstorp in med Amazonen, lite plåster på såren för det tidiga återtåget i Kong Christian Race.

Nisse Bergquist, trea i cupen inför Örebro fick nu poäng tillräckligt för att behålla placeringen precis bakom Hyllinges Hans Nilsson som avstod Närkeäventyret.

Två ekipage tvingades bryta, Walter Olofssons Amazonmotor gav upp på sträcka tre medan Sören Hellquist fick annat strul redan på sträcka två.
 

                              Fordseger även i Klass tre.
 

Att det var Fords dag stod helt klart när även Norrahammars Sven-Åke Angerd tog hand klass tresegern precis före Kullings vasse Volvoåkare Per Gustavsson. Bara 2,4 sekunder skilde åt och dessa försvann för Volvofriskusen på sträcka två där han fick däng med 4,9 sekunder. Sedan hjälpte det inte att han tog tillbaka i stort sett lika mycket på långa tredje sträckan.

Trea slutade Älvbygdens Lars Jönsson i Asconan medan Films Sören Olsson i den udda Toyota Celican blev fyra. Bäste Saab blev Eskilstunas Dan Andersson medan Kristianstadsegraren Erik Uppsäll inte slutade bättre än tia.

Illa gick det för Fredriksbergs Hans Johansson som rullade sin Volvo 142:a på sträcka två. Än kortare blev tävlingen för Leif Alge när en drivaxel gick på Saaben redan på ettan. Lika långt kom Ruben Davidsson när den orange Volvon hamnade vid sidan av vägen. Joakim Roman som vi är mer vana vid rattandes någon grupp N-värsting i Rally Sweden, fick bryta med Daf Coupén på sträcka tre av okänd orsak.
 

                    Audi-Arne vann och slutade tvåa totalt.
 

Att Arne Bäckström, som vanligt med Björn Wessel i högerstolen skulle vinna, var tämligen säkert före start. Bara ett tekniskt fel på Ur-Quattron kunde sätta stopp för detta. Tipset slog också in och Haningeåkaren var klart snabbast även om tvåan, hemmaföraren Staffan Bergdahls Volvo var sex tiondelar snabbare uppför backen i Ånnaboda. Nu gjorde detta varken till eller ifrån utan segermarginalen blev tjugosex sekunder. Bergdahl i sin tur hade lika god marginal ner till trean, Dals Bosse Sundin även han körandes Volvo 242. En bilmodell som blir allt mer populär i klassen och av de tio först placerade körde fem Volvo.

Bröt gjorde en av förhandsfavoriterna Mats Thorszelius, Uppsala som fick tekniskt fel på sträcka tre på Volvon. Då hade han hunnit med att köra nästan exakt lika fort som Bäckström på SS 1, bara fyra tiondelar skilde…

Allra kortast tävling fick Stenungsunds Asconaåkare Claes Alfredsson. Direkt efter start brast en oljeslang och då var det bara att bryta, lasta och åka hem.

Nästa deltävling i TEKNOS Classic Rally Cup är ESAB-Rallyt i Laxå den 18 juni.


Tommy Svensson
Cupkoordinator

 


 

 

 

Kristianstads MK "Kong Christian Race" 2011-05-07


 

Deltagarrekord i Kong Christian Race!

 

Trettioett ekipage ( tre valde att inte åka cupen, så egentligen var vi trettiofyra) innebar nytt cuprekord för en enskild deltävling i TEKNOS Classic Rally Cup. Att rekordet kom i superfina Rally travels Kong Christian Race, var ingen överraskning. Tävlingens goda rykte, inte bara för att den är välarrangerad som få, utan bjuder dessutom på riktiga fina ”klassikervägar”. Krokiga, om än inte fullt lika slingerbultiga som vägarna i Ekratten, dessutom utan några riktiga ”indianöverfall”.  Trots detta blev manfallet stort, mer om detta längre fram…

Tre ”kojor” i Klass ett.

Norbergs Hans-Åke Söderquist fick smak på cupen redan vid premiären i Simrishamn och lovade på stående fot att detta inte var hans sista framträdande. I Kristianstad fick han sällskap av Norrahammars Jan-Olof Paulsson i en lika snygg grön/vit Cooper medan SMK Hörbys Curt Jeppsson kom i sin röd/svarta. Frågan man ställer sig är, var har alla Saabar tagit vägen?

Annars började det inte bra för Paulsson som sågs bogserande före start då den engelska kvalitetsprodukten vägrade starta. Till slut tog den sitt förnuft tillfånga och i väg kom smålänningen.

Söderquist hade dock en växel högre tempo från första till sista sträckan och vann klassen. Paulsson i sin tur speedade upp mot slutet, men i mål skilde trots allt över minuten. Curt Jeppsson på tredje plats, har en något mer filosofisk inställning till tävlandet och hävdar att han inte kör för att vinna, ” jag deltar”
 

Nisse B. tog sin andra klasseger.
 

I Klass två var bil spridningen större. Storfavoriten Nisse Bergquist körde som vanligt sin röda Amazon och Bertil Molander kom i den vita Mustangen. Unge Jimmie Karlsson från Ryd körde även han en röd Amazon.

Ny i gänget var en vit PV, en riktig ”Tom Trana-kopia” som SMK Hörbys Thomas Nilsson byggt under vintern. Men hallå, Thomas och vit PV det åkte han ju redan i fjol? Helt rätt, men den tyckte han och sambon Margaretha var för fin för att ”offra” i rallyskogen, så därför byggdes en kopia lagom färdig till Kristianstad. Nu ska jag vara ärlig att säga, för mig är båda precis lika fina. Föreslår därför att Thomas bygger en ny till vintern, som han kan busa riktig med. Men lacka den röd så du ser skillnad…

V8:a-mullret från Mustangen hördes friskt på första sträckan norr om Osby. 1,7 sekunder skilde till Nisses mera hemvävda Volvotoner. Att detta inte gillades av västmanlänningarna var helt klart för det bets ihop i Volvohytten och sedan flög Nisse mot seger.

Thomas pinnade på med nybygget och för första gången åktes det på noter vilket gav en stabil tredje plats. Riktig otur hade Jimmie Karlsson, som i tävlingens absolut sista kurva blåste av och modifierade Amazonfronten så illa att kylaren gick sönder. Bara att packa ihop och bryta.

Betydligt tidigare, på sträcka ett, försvann Anderstorps bägge friskusar Thomas Teorin och Kenneth Waltersson. Teorins fina Amazon hade krångel med bränslepumpen medan toppackningen gav upp i Lotus-Cortinan.

Saab-Uppsäll mot Volvo-Per i klass tre.


Erik Uppsäll visade att direkt att han inte var nöjd med sin insats i premiären på Österlen. Direkt på första sträckan visade han var skåpet skulle stå och bara Sven-Åke Angerd med Escorten var värre, 0,8 sekunder bättre. På sträcka två stod Erik upp och körde vilket gav resultat, plus fyra sekunder till Forden, så klassutgången var helt klart oviss. Men när gaswiren sa upp sig hos Angerd blev det Saabseger, lite drygt fem sekunder före Per Gustavsson, Kullings MS som gjordee nstrålande årspremiär med sin ljusblå 142:a.

Ola Bengtsson, Asarums MS tog en gruvlig revansch för Silverratten där Saab-växellådan rasade på starten till sträcka ett. Nu blev det en fin tredje plats fem sekunder efter Gustavsson.

Cupledaren Hans Nilsson som åkte utan noter, höll den här gången lite lägre tempo och gled in som sexa i cupen men bibehåller ledningen inför deltävling fyra om två veckor.

Förtjänar att nämnas gör Tomelillas Mercedes-åkare Nisse Schön. Äntligen hade alla pusselbitar fallit på plats och elektrikern kom nu till start med sin nybyggda ”värsting-mersa”, en körsbärsröd 350 SLC.

En nionde placering blev det för Nisse precis bakom Martin Miles. Göteneåkaren var uppenbarligen tagen av sina tre lyckliga avåkningar i Silverratten och räknade kallt med att det inte kunde gå lika bra en fjärde gång…

Försvann gjorde fortåkande Olofströmsbon Peter Nilsson, bakaxeln ville inte längre på Volvon och Göte Karlsson, Hässleholm fick problem med Opelkopplingen. Tidaholms Stig Bergkvist kom aldrig från första servicen utan gav upp med tekniskt fel.
 

PO Davidsson i en klass för sig.
 

I klass fyra var det aldrig något snack om saken, PO Davidsson vann fyra av de fem sträckorna och i mål skilde det en halv minut till tvåan Staffan Bergdahl från Örebro Båda åker Volvo 242 och det var enbart på sista sträckan som Teknisföraren lyckades rubba den f.d. rallycrossåkaren från Kinds MK.

Som trea åkte Hasse ”Gas” Gustafsson in med sin Toyota Starlet, ytterligare sexton sekunder efter.

Kul var att tre danska ekipage hade letat sig upp till Göingeskogarna och av dessa lyckades Per G Hansen bäst med sin Porsche. En annan nykomling var Kristianstads egen Claes Skoogh som körde sitt livs första rallytävling med en superbyggd Porsche 911. Av förståeliga skäl tog han det väldigt lugnt med det tyska fullblodet.

Nästa deltävling i TEKNOS Classic Rally Cup är i Örebro den 28 maj. Här samkör vi med Klassiska Rallycupen i ”Klassiska Rikspokalen”. En riktig godbit med bara tre sträckor på en sammanlagd längd av fem mil.
 

Tommy Svensspn
Cupkoordinator
 


 

Älmhults MK "Silverratten" 2011-04-22

 

 

Audi-Bäckström i topp när Silverratten avgjordes.

 Totalt tolv cupåkare infann sig när det var dags för andra deltävlingen i TEKNOS Classic Rally Cup, Älmhults klassiska tuffing Silverratten. Arne Bäckström med co-driver Björn Wessel var solklara favoriter med sin i sammanhanget totalt överlägsna Audi Quattro. Haningepojkarna var dock ensamma i klassen och körde dessutom med noter, så poängskörden kunde ändå inte bli allt för stor. Besöket i Småland var mer en del av uppladdningen inför Midnattsolsrallyt där man hoppas få lov at starta och ännu mer för nästa stora uppgift, den klassiska delen av det finska VM-rallyt i slutet av sommaren.

En glad comeback gjorde Anderstorps Thomas Theorin som kom till start med sin helt nybyggda Volvo Amazon i Klass 2. Samma fina mörkgröna färg som på den gamle kämpen och dessutom näst intill exakt samma registreringsnummer.

Arne och Björn tog enkelt kommandot på första sträckan och sedan var det Audi för hela slanten. Tiderna skämdes inte heller för sig, utan man körde in som nittonde totalt vilket inte är dåligt med en trettio år gammal bil!

Theorin vann Klass två med bred marginal.

Theorin i Amazonen och nya kartläsaren Thomas Waltersson inledde helt respektlöst med nya pärlan. Åt Bäckström kunde man inte göra mycket men resten av gänget fick mest se på medan Theorin vräkte fram Volvon på de snustorra, krokiga och mycket luriga sträckorna. Tvåan i klassen, cupens yngste förare Jimmie Karlsson från Ryd, var helt chanslös med sin röda Amazon. Drygt fem minuter skilde de bägge åt efter de sex specialsträckorna. Men poängskörden för Jimmie innebär ändå att han seglar upp på en total andra plats i cupen och ledning i Klass två.

 Olofströms Volvon vassast i tuffa Klass tre.

 Paret Peter Nilsson och Annelie Fröjd, Olofströms MK överraskade klart med att köra hem klassegern med den gröna 142:an, före cupledaren Hans Nilsson/Rolf Rodahl från Hyllinge. Dessutom med stor marginal, nästan minuten skilde båda Volvoåkarna åt efter de sex sträckorna. Peter och Annelies seger var ingen tillfällighet, sex sträcksegrar talar sitt tydliga språk.

Regerande cupmästaren Martin Miles med dottern Emma för första gången i högerstolen, var den som bäst utmanade Blekingeparet. Men tre avåkningar på slutet med en total tidsförlust på halv minuten, gjorde att det bara blev en fjärde plats för Göteneåkaren.

Emellan smet far och son Andersson från Eslöv, Östen och Mats som fick den svarta V4:an att fungera den här gången. Bara 0,8 sekunder skilde från andra platsen.

Saabduon försvann.

 Först att kasta in handduken var Ola Bengtsson och Kent Olofsson från Olofström. När Ola släppte kopplingen på den röda V4:an i starten på sträcka ett, rasade slutväxeln och det var bara att backa tillbaka.

Linköpings Saab-Svenssons, Kjell och Göran ledde länge klassen med sin fina påskfärgade, knallgula Saab. Efter fyra sträckor hade man byggt upp en klassledning på cirka tio sekunder, men då blev det någon sorts fälgknas och man fick bryta.

Jätte intresse för cupen i Kongen.

 Efter de två första deltävlingarna leder Hans Nilsson från Hyllinge på 32 poäng före Jimmie Karlsson, två poäng färre. På tredje plats ligger så Martin Miles, alltså idel Volvo i topp så här långt.

Nästa deltävling körs den 7 maj i Kristianstad och då i Rally Travels Kong Christian Race. Med ytterligare en dag kvar av anmälningstiden är det ändå snudd på deltagarrekord för en enskild cuptävling, 29 ekipage är anmälda så här långt.

Kristianstadtävlingen samkör vi med nya Rally Cup Öresund som hade sin premiär skärtorsdagen på danska sidan i Viking Rally. Tråkigt nog kom inte så många svenskar till start som det förutspåtts, utan bara tre blå/gula tog färjan från Helsingborg för att utmana danskarna på deras hemmaplan. Bäst gick det för PO Davidsson som blev snabbaste svensk av de totalt åtta Appendix K-ekipagen i premiären.

 

Tommy Svensson
Cupkoordinator


 

Simrishamns MK "Simrishamnsmixen" 2011-04-02

 

TEKNOS Classic Rallycup kunde inte ha fått en bättre start än den som Simrishamns MK levererade genom Simrishamnsmixen. Trots den sena våren var alla
sex sträckorna i perfekt skick och inte ens de två som kördes dubbelt blev nämnvärt uppkörda. Berömmet uteblev inte heller från de femton cupåkarna.

- Vilka underbara vägar och vilket landskap, berömde vinnaren i Klass 1, Hans-Åke Söderquist.

- Har aldrig åkt här nere förr, men det lovar jag detta var inte sista gången!

Visst var sträckorna kanske egentligen lite för snabba för klassikeråkarna, men när de böljande fram över slätterna norr om ”sillastan” så upplevdes de ändå
inte som vrålsnabba.
Tävlingen har legat nere sedan 2004 men nu har ett gäng entusiaster bestämt sig för att åter sätta Österlen och Simrishamns MK på rallykartan. Med tanke
på allt beröm är nog tävlingen tillbaka redan till nästa år.
Nämnde Söderquist med kartläsare Robin Sanell, tävlande för Norbergs MC i sin grön/vita Cooper S ledde minsta klassen från start till mål. Bäst att hänga på var Alingsåsbröderna Anders och Lennart Forsberg i den röda Saaben. Men tyvärr kom man utanför maxtiden efter att ha kört alla sträckorna och följden blev uteslutning.
Istället klev paret Curt Jeppsson/Anette Saxell även de i en Cooper S, fast röd/svart upp på andra plats.

- Perfekt inledning på säsongen, menade Söderquist efter segern som gav maxpoängen 19.

- Nu kommer vi tillbaka redan till Kristianstad i maj, för det här var hur kul som helst.

En vit PV i stengärdet.

I Klass 2 var det Västerås Amazonåkare Nisse Bergquist show ”all the way”. När så svågern Ola Eklund, även han från Västerås parkerade sin vita PV i ett
stengärde på sträcka två så var saken klar. Nisse och ständige kartisen Karl-Erik Magnusson inkasserade även de en fullpoängare på Österlen.

- Det här var kul och vägarna var mycket bättre än jag förväntat mig, menade Nisse efter ”komfortsegern”.

Han lovade också på stående fot att det blir fler cuptävlingar framöver.

- Vi ska försöka åka så mycket vi hinner!

Tvåa slutade Ryds unge Amazonförare Jimmie Karlsson med mamma Karina i högerstolen. Jimmie har dock en bit fram till sin betydligt mer rutinerade kollega,
drygt sex minuter skilde.

Klass 3 blev som väntat ett slag mellan Fordåkaren Sven-Åke Angerd, Norrahammar och nyblivne skåningen Erik Uppsäll i den gröna V4:an, han tävlar dock fortfarande
för Skepptuna MK. Angerd inledde friskast, som vanligt med Niklas Johansson som bisittare och ledde med några futtiga sekunder när Uppsälls Saab började krångla. Flottören till ena förgasaren hängde sig och bensinen droppade ner på det varma grenröret. Inför starten på sträcka sju slog det eld och Erik fick tömma en eldsläckare
för att få stopp på branden. Efter detta sattes åklusten ner och Angerd kunde vinna de två sista sträckorna och därmed klassen.

- Bortsett från en åkervisit på andra sträckan har tävlingen gått utan problem, konstaterade Angerd belåtet.

- Dessutom har vi åkt utan noter till skillnad från Erik så då är det klart att jag måste vara nöjd!

Uppsäll och nye ”kamreren” Amelie Bergh var av förklarliga skäl inte lika nöjda.

- Vi vann åtminstone Saab-klassen…

Att de här två stod i särklass var helt uppenbart, skillnaden i sekunder blev till slut fjorton till Angerds fördel. Till trean Hans Nilsson från Hyllinge var det däremot mer betryggande, Volvo 142-åakren med Rolf Rodahl till höger var nästan två minuter efter Angerds Pinto-Escort.
 

                                           Fjolårets cupsegrare Miles blev fyra.

Fjolårets cupvinnare Martin Miles har i år bytt klubb från Mariestads MS till Götene MK. Men Volvon och kartläsaren Stellan Karlsson är desamma. En fjärde plats,
nitton sekunder efter Nilsson var ändå Martin nöjd med.

Hässleholmsfamiljen Karlsson, Göte med sonen Erik till höger åkte på noter och inkasserade femte platsen med Asconan. Än sitter inte noterna riktigt som de ska,
men träning ger färdighet så framöver lär familjen klättra i listan.

Ny i klassen var gamle Saab-friskusen Östen Andersson från Eslöv. På sextio och sjuttiotalet var Östen utan tvekan Skånes vassaste Trolhätteåkare.
Tro det eller ej, så är det samma Saab

(åtminstone plåtarna) som Östen åkt sedan 1970. För övrigt hans andra Saab i tävlingskarriären, den första en gul 66:a V4 byttes mot den nuvarande, som alltså
fortfarande gör tjänst, först vit och nu svart. Östens debut med ytterst meriterande kartläsaren och sonen Mats blev dock en krånglig tillställning.

- Skit i tanken, konstaterade Mats.

Skiten innebar tjuvstopp, ut och blås rent och så gick det en stund innan det var dags igen. Värst var det på sträcka tre där Andersönerna stod stilla i tretton
minuter och sista platsen var självklar.

Volvoåkaren Ulf Nilsson med fru Ulva som burkslav hade oturen att bakaxeln lossnade. Trots försök vid servicen att fixa till problemet lyckades man inte, utan det
var bara att kasta in handduken.

Samma sak med SMK Hörbys Jan Nihlén som äntligen verkar ha fått ordning på sin 1500-V4:a. Nu gick motorn, men istället var det en drivaxel som förstörde dagen
för Jan och fru Monica. Trots missen var paret nöjda, nu kom man fyra sträckor. Premiärturen i fjol med den malmgrå sextioåttan blev betydligt kortare…

Bröt på sträcka fem gjorde även Älvbygdens Saabåkare Bernt Bengtsson/Bengt Lindquist, orsaken är dock okänd.

Nästa deltävling i TEKNOS Classic Rallycup är långfredag i Älmhults klassiker ”Silverratten”. Här utlovas sträckor av en helt annan typ än de mjuka
böljande österlenvägarna…

 

 

Tommy Svensson
Cupkoordinator


Sidan uppdaterad:

2011-09-12