Reportage, TINTER Classic Rally Cup 2013

 

 

 

 

Asarums MS "Ekratten" 2013-09-14
 

          Angerd överlägsen segrare i TINTER Classic Rally Cup 2013.

Till skillnad från fjolårets regniga avslutning i Asarums Ekratten bjöd Blekinge i år på en strålande sensommar sol för deltagarna i TINTER Classic Rally Cup. Redan före finalen var Norrahammars snabbe Fordåkare Sven-Åke Angerd klar vinnare av den femtonde upplagan av cupen.

Detta hindrade dock honom inte från att sätta full fart redan på den första av de fem krokiga specialsträckorna och sedan följde totalt fyra sträcksegrar  för den ”Pinto Power” smyckade Escorten. Bara på sträcka tre lyckades klasstvåan Jonas Nelson, Silverdalens MK med Opel Ascona snuva Angerd med ständige bisittaren Niklas Johansson på snabbaste sträcktid.

Dramatiskt värre började Ekratten för Porschebröderna Thomas och Magnus Thelin, tävlande för Uddevalla. Bröderna kom in sent i cupen men satte nu ”all in” för att om möjligt försöka sno åt sig en del av prispotten på femtio tusen kronor. Nu gick det inte som planerat och redan på sträcka ett stack Thomas in ett framhjul lite för långt i den blekingska naturen med kraftigt deformerad framvagn som resultat. Tack vare detta hamnade ”Thelinarna” precis utanför prisplats och slutade sexa.
 

Boalt avslutade starkt och blev tvåa.

Krister ”Boalt” Johnsson kunde efter Ekratten stoltsera med fem raka ”15-poängare” i sin röda Volvo 142. I finalen blev det en tredje  plats för honom och kartisen Per-Ivar Hellberg men poängen räckte för att säkra andra platsen i såväl klass 3 som i totalställningen vilket inbringade tio tusenlappar till Boalt.

Hässleholmaren Göte Karlsson blev bäste Opel i cupen genom sin femte plats totalt och trea i Klass 3.


Ensam är stark, Glav vann ”Saab-klassen” enkelt.

Sorgebarnet det här året har varit klasserna 1 och 2 för bilarna fram till 1965, tråkigt nog har intresset för dessa ”riktiga klassiker” sjunkit som en sten verkar det som. I Ekratten var Vallentunas Ragnar Glav ensam i Klass 1 medan Kenneth Waltersson, Anderstorps RC  hade samma roll i Klass 2.  Ingen av de båda gjorde några misstag utan tog ”full pott” i finalen (i detta fallet bara 15 poäng då startantalet inte var tillräckligt). Poängen förde upp paret Glav, Katja sköter kartläsandet i den vassa ljusblå Saab Sporten till tredje plats totalt i cupen.

Klassegern var så klart solklar med dubbla poängen mot tvåan Hans-Åke Söderquist, Norberg. Trean Reinhard Blombach var sedan lika långt efter Söderqvist Coopern. Enbart sju förare tog poäng under året i Klass 1.

 
Walterssons Cortina gav klasseger.

Även om där varit fler deltagare i Klass 2 så var det enbart två förare som kört två eller fler deltävlingar. Förutom Waltersson är det enbart Falcons Mats Bengtsson som ”satsat” på cupen och därmed slutade han även tvåa men trettiofyra poäng bak Cortina-föraren.

Klasseger och fjärde plats totalt blev resultatet för Waltersson.
 

Opel-seger i Klass 4.

I klassen för de ”nyaste” bilarna var det Hässleholms Opelåkare Mikael Rosenberg som slutade som klassvinnare även om det bara blev en andra plats i Ekratten bakom Norrahammars Sten-Åke Renndahl. Finalvinnarens spurt innebar tredje plats i klassen, medan tvåan Ola Axelsson tyvärr valde bort Blekinge. Tråkigt nog har det även här varit tunt med förare i Klass 4 och därmed innebar inte Mikaels klasseger något extra klirr i börsen. För att få de tvåtusen kronorna extra som klasseger ger krävs att minst tre förare tagit poäng i minst tre tävlingar. I och med Ekratten var där bara två som upp fyllde kriterierna, en till hade behövts...

 
Krister och Ulf/Ulfva fick ta emot hederspriser.

Som vanligt utdelades även hederspriser till de som gjort något utöver det vanliga. Cupkommittén enades enkelt om att utse Volvoparet Ulf och Ulfva Nilsson från Bjuv till att ta emot ”Årets Kämpe”. Speciellt var detta tillägnat Ulfva som efter att ha skadat sig haft en tuff vår/sommar med stenhård rehabilitering för att komma tillbaka. Självklart innebar detta en ”time out” för den röd-vita 142:an som inledde så starkt och efter de två första deltävlingarna ledde man faktiskt cupen totalt. Lagom till näst sista deltävlingen TV-Svängen var Ulfva så kurant att paret körde och slutade där på fjärde plats. Smolket i glädjebägaren kom dock snabbt då det visade sig att den ”nya” bakaxeln rasat och därmed missade ”Team Återfall” även finalen. Mer passande mottagare av ”Årets Kämpe” med vidhängande hjälp till ny bakaxel är svårt att hitta.

Krister ”Boalt” Johnsson blev årets mottagare av ”Special Award” för sina sena men fina och väldigt stabila insatser. Med fem raka 15-poängare knep han andra platsen vilket Krister också satte upp som mål när han klev in i cupen i samband med ”sprintrallyt” i Södra Sunnerbo. Även Krister fick en extra slant för sin kämpaglöd.

78 förare i årets cup.

Tittar man på antalet förare som kört cupen, 78  är detta så klart fullt godkänt men kollar man lite närmare på antalet som verkligen ”satsat” på att ta del av de femtio tusen kronorna som prispotten bestod av, ser det tristare ut. Enbart en fjärdedel av de knappt åttio har tyckt det varit mödan värt att åka årets upplaga mer eller mindre regelbundet. Ett faktum som förvånar mig och ännu mer undrande blir jag när man också vet  att en del förare väljer att ”strököra” i ”icke cuptävlingar”. Tävlingar ofta med få medtävlare och med varierande startpositioner. Ändå väljer man att lägga sina startavgifter hit, ett mycket märkligt beteende kan jag tycka samtidigt som det inte precis stimulerar oss som försöker få upp intresset för ”Historiskt rally”...

Att det måste göras något åt ”65:orna” är fullständigt självklart, bara fem förare har kört mer än två deltävlingar i klasserna 1 och 2. Själv tycker jag att detta plötsliga intressefall är väldigt konstigt då man i cupen har precis lika stor chans på totalseger som förare i de nyare klasserna. Så sent som ifjol vann t.ex Thomas Thelin cupen med en Amazon och i år är första Amazon på femtonde plats totalt genom Mats Bengtsson. Samma sak i Klass 1 där Ragnar Glav fick väldigt lättförtjänta prispengar bara genom att köra och därmed  ”vinna” fyra cuptävlingar.

 

Vad händer med cupen 2014????

Med detta kan vi lägga den femtonde upplagan av TINTER Classic Rally Cup bakom oss och sikta framåt. Några andra planer än att fortsätta även 2014 finns i dagsläget inte, men allting är så klart avhängigt om vi fortfarande har sponsorerna med oss även på en sextonde upplaga?

Det har under året framkommit en hel del synpunkter på förändringar i reglerna, en del mer genomtänkta än andra kan jag tycka. Årets nyhet var att bilarna fram till 1962 och under 2000 kubik placerades i Klass 1 tillsammans med VW 1500S. En nyhet vi trodde skulle locka den här gruppen till ökat tävlande, men tyvärr inte. En enda Volvo PV körde i Kristianstad det var allt och ingen Folkvagnsåkare tyckte vårt, tyckte jag själv fina initiativ var värt att ens prova?

Med den här utvecklingen för 65:orna” kommer det att framöver att bli enbart en klass för dessa i cupen där det istället blir någon form av bonuspoäng för bilarna under 1300 kubik ( läs Saab och hundkojor). Klasserna för övrigt blir som tidigare vilket innebär att cupen enligt förslag bantas från fyra till tre klasser totalt.


Noter eller icke noter??

Ett kärt ämne i klassiskt rallytävlande är noter eller icke noter. I TINTER Classic Rally Cup har vårt system med två bonuspoäng för förare som inte använder noter varit både bra och rättvist. I årets upplaga har samtliga topplaceringar erövrats av förare som inte använder noter, förste notåkare är Mikael Rosenberg på sjunde plats. Ur den synvinkeln har jag lite svårt att förstå att det bland vissa cupåkare finns en stark önskan att plocka bort noterna helt och hållet till 2014.

Cupansvarige Martin Miles har därför beslutat att genomföra en undersökning bland er aktiva för att ta reda på om vi ska ha noter eller ej i cupen. Frågan är enkel ”Ja eller Nej till noter” och svaret gärna med en motivering, mejlar du till tommy.s.svensson@telia.com Senast 2013 11.30 vill vi veta vad ni tycker och det blir majoriteten som får bestämma hur vi gör till nästa år. Svarar enbart tre på vår lilla vädjan och två av dessa vill ha noter, ja då blir det noter även 2014!

Självklart vore det även kul att höra ifrån er om andra synpunkter på hur ni tycker att cupen ska genomföras. Är det för få eller för många deltävlingar, är den geografiska spridningen optimal plus säkert många andra saker som behöver omprövas...

Med detta tackar undertecknad, Cupansvarige Martin Miles och webbansvarige Roland Brorsson för året som gått. Vill även passa på att tacka cupens sponsorer med TINTER som huvudsponsor, utan er hade det inte varit möjligt att genomföra den femtonde upplagan av TINTER Classic Rally Cup.

TACK!

Tommy Svensson
Cupkoordinator
 


 

 

SMK Hörby "TV-Svängen" 2013-08-31
 

          Angerd på väg mot ny totalseger.

Sjunde och näst sista deltävlingen i TINTER Classic Rally cup var SMK Hörbys klassiker TV-Svängen som kördes för fyrtionionde gången sista helgen i augusti.

Lite unikt med tävlingen var att ingen av de tolv startande cupekipagen tvingades bryta, ett gott betyg åt de mellanskånska specialsträckorna.

Tyvärr följer TINTER Classic Rally Cup samma trend som i övrigt tävlande med klassiker, tunt i ”gammel-klasserna” med bilar upp till 1965, betydligt större intresse i Klass 3 och även i Klass 4. En mycket tråkig trend då det är just de riktigt gamla bilarna som är grunden i sporten som jag ser det. Nu måste någon form av krafttag/stimulans till så att de här bilarna åter kommer ut i rallyskogen, inte bara står i garage och samlar damm.
 

Bara två ”65:or” i TV-Svängen.

Till TV-Svängen kom bara två tävlande med ”65:or” och detta i Klass 2 genom Kenneth Waltersson, Anderstorp med Lotus Cortinan och så ”Falkenbärgaren” Mats Bengtsson i sin Amazon. I ”Saab-klassen” var det en nolla i startlistan, trist…

Med en rattrostig Bengtsson, har bara ”kört” en tävling tidigare i år som han bröt direkt på grund av värmeproblem var Amazonen ett lätt byte för Forden. Waltersson vann komfortabelt med 1.40 över Bengtsson.
 

Porsche + Thelin = vinnarkombination.

Störst i TV-Svängen var Klass 3 med sju startande och där det förväntades en tuff uppgörelse mellan cupledaren Sven-Åke Angerd och ”nytända” Krister Johnsson, Broby plus Thomas Thelin, Uddevalla. Ett visst favoritskap vilade på Thelins axlar då den orange Porschen går som ”ett skållat troll”. I händerna på en skicklig chaufför är detta så klart en vinnarkombination. Thelin gjorde inte heller någon besviken med sin välljudande Stuttgart-raket. Fem raka sträcksegrar innan han släppte sista sträckan till Angerds ”Onotade-Pinto”. Segermarginalen ner till den småländska Forden var en bit över halvminuten. Anmärkningsvärt var att Thelin satte en riktig ”idiottid” på erkänt tuffa sträcka fem, Kagarp. Här flög Porschen fram åtta sekunder snabbare än Forden. Dessutom var det en tid som inte skämdes över sig långt in i A-förargänget bakom…

Brobys Volvo-åkare Krister ”Boalt” Johnsson ( Boalt är byn i Göingeskogen där Göingeflickorna bodde, precis som Krister) kom igång sent i år, körde in som trea dock ytterligare minuten efter. Placeringen gör att Krister avancerade till andra plats i cupen inför finalen i Ekratten
 

Vill sig inte för Ulf och Ulfva.

Team Återfall, paret Ulf och Ulfva Nilsson, tävlande för Hässleholms MK har inget flyt. Ett tag ledde man cupen, men sedan tvingades Volvoparet till en time out efter Ljungbytävlingen då Ulfva behövde operera en arm. Snabb återhämtning gjorde att man satsade på nya friska poäng i de två återstående cuptävlingarna. Såg också bra ut och fjärde platsen i TV-Svängen innebar klättring upp till sjätte plats i totaltabellen och chans på ”topp-fem” efter Ekratten.

Men på väg in till slutmålet i Hörby tyckte Ulf att det kändes konstigt i den nyrenoverade bakaxeln. Tyvärr besannades hans farhågor och så här berättar Ulf själv i ett mejl:

Hej Tommy!

Först vill jag genom dig tacka SMK Hörby och alla trevliga funktionärer för ett bra arrangemang och roliga sträckor i lördagens TV sväng, vår favorittävling!

Nu till det tråkiga, tyvärr blir det ingen avslutning för oss i Asarums Ekratten, en tävling vi sett framemot hela året. På ss 5 i lördags hände något i bakaxeln, först oljud och bilen krängde konstigt. Men på transporten till ss 6 tystnade det igen. Vi körde ss 6 också men bilen betedde sig underligt. Nu har det visat sig att ett flertal diffdrev har gått av och såklart klämts i slutväxeln så även den är skrot.

Nu är ju detta sådant som kan hända men, grejerna har inte gått 10 ss mil sen jag fick renoverat allt inne i diffen plus ny slutväxel. Renoveringen gjordes av en som är erkänt skicklig på bakaxlar. Ingen skugga ska falla över denna mekaniker, det var helt och hållet undermåligt material.

Brottytorna var fulla av porer. Jag kommer inte att handla mer grejer utav ….. …… det är fler än vi som har fått haveri med det han säljer. Så nu blir det till att leta efter någon som har bättre kvalité på materialet. Det går ju inte att lägga tiotusentals kronor efter varannan eller tredje tävling.

Det vore väl fan om vi inte skulle kunna köra fler än tre tävlingar nästa år. Tycker inte schack eller boule är nåt som lockar.

Får väl bli åskådare i Asarum.

Hälsar team Återfall”.

En tråkig historia och det är bara att hoppas att nästa år blir bättre…
 

Opel-seger i Klass 4.

I Klass fyra med tre startande höll Hässleholms Mikael Rosenberg i taktpinnen med sin snygga Opel Kadett GT/E. Sex sträcksegrar talar sitt tydliga språk och nykomlingen i klassen, Dalbys Mats Thuresson i en snygg Volvo 242 var över en och en halv minut efter. Trea slutade Clas Skoogh från Kristianstad som blir allt bättre med sin vassa Porsche.

Rosenberg håller en klar klassledning och nionde platsen i totaltabellen. Detta innebär att det med lite flyt kan bli till att del av prispotten på totalt 50 000 kronor som fördelas i Ekratten.

Finalen i Asarum.

Då återstår enbart en deltävling av den femtonde upplagan av TINTER Classic Rally Cup, Asarums klassiska rattvridaruppvisning, Ekratten. Så här långt, ännu återstår det någon dag innan anmälan stänger är elva cupåkare anmälda. Glädjande nog finns alla topp-tio åkare på plats undantaget Ulf Nilsson som har ”giltigt” förfall. RM-ledaren Ola Axelsson är den andre som ännu inte anmält sig.

Vill med detta även påminna att ALLA priser måste hämtas vid finalen, inget skickas ut.

Lycka till i Ekratten och tack för ert intresse så här långt.

Tommy Svensson
Cupkoordinator

 

___________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Kullings MS "Kullingstrofén" 2013-07-27
 

 Volvo dominans i Kullingstrofén.

När det var dags för deltävling sex i TINTER Classic Rally Cup stod Kullings MS som arrangör och detta med klassikern Kullignstrofén. Tävlingen ingick även i Svenska Rallycupen, där eldsjälen hos arrangörerna Conny Hansson gjorde en stark insats när han förmådde att ändra cupens startordning. Nu blev det som både vi och Conny önskade, klassikerna startade först i det nästan tvåhundra bila stora fältet. Vi tackar för ditt engagemang och jobb Conny!

Efter att ha tvingats bryta Midnattssolsrallyt tog Västerås Ola Axelsson nya tag med ”tvåförtian” och var snabbast efter de fem fina sträckorna kring Herrljunga. Ola vann sträcka ett med sex sekunders marginal till Kindas Lars Pettersson, även han i en Volvo. På tvåan var det ombytta roller där Pettersson var hela tolv sekunder värre, men efter detta var Axelsson för hela slanten. Med tre raka sträcksegrar blev marginalen till slut 7,5 sekunder till Pettersson. Det var också de här två som gjorde upp om det hela och trean Thord Östlundh var långt över minuten bak.

Axelsson tog ett stort kliv i tabellen

I och med segern klättrade Ola också rejält i tabellen. Med tre tävlingar kvar av cupen leder han Klass 4 och ligger fyra i totaltabellen på 34 poäng och med klara chanser till avancemang. Tvåa i klassen Hässleholms Mikael Rosenberg med Kadetten som både han och trean Sten-Åke Rendahl från Norrahammar avstod Kullingstrofén.

Skånebyggd 142.a bäste Klass 3 bil.

Dals MK-åkaren Glenn Egon Ström har varit i Skåne och hämtat hem en Volvo 142 och den verkar fungera bra om man ska döma av resultatet i Kullings. Ström var snabbast i Klass 3 men det var stenhårt. Skånske Krister Johnsson, tävlande för Broby MK och även han i en Volvo 142:a var bara futtiga 0,8 sekunder efter. Två bottennapp, sträcka 2 och 5 med total tidsförlust på nästan tjugo sekunder förstörde dagen för ”Boalt”. Istället kan han glädja sig åttonde plats i totaltabellen och upp till andra skiljer nu bara åtta poäng . Varning för Krister utfärdas som har hemmaplan i de två sista cuptävlingarna…

Hässleholms Göte Karlsson tog med fru Ulla, åkte till Herrljunga och njöt av de fina sträckorna. Poängen man fick ihop i den gröna Asconan förde upp paret till andra palts både i Klass 3 och i totaltabellen. Kan man t.o.m utmana ledaren Sven-Åke Angerd om första platsen?

Tunt i de två ”Gammelklasserna”.

I klasserna för bilar upp till 1965 Klass 1 och 2 var det tunt. I Klass 2 med tre startande tog Ove Fellin, Kolsva hand om segern i sin Amazon över 1.30 före tvåan och hemmaföraren Ingvar Svensson. Falcons Mats Bengtsson fick ge upp redan på första sträckan med motorproblem.

I Klass 1 var ”Forsbergarna” Lennart och Anders från Alingsås ensamma med sin Saab och tog därmed hem 13 fina cuppoäng.

Götenerundan är nästa stopp.

Nästa deltävling är Götene MK:s från i april flyttade Götenerundan som körs den 17 augusti. Tävlingen skulle i april även ha ingått i Klassiska Rallycupen, men när tävlingen ställdes in på grund av den försenade våren, flyttade KRC. TINTER Classic Rally Cup ligger dock kvar och just nu är där rekordstort antal klassiker anmälda, nästan fyrtio stycken. För mig är det dock oklart om det är ”gamla” anmälningar som fortfarande ligger kvar sedan i april eller det är nya. Oavsett vilket så är sista anmälningsdag den 11 augusti.

Efter detta är det bara två veckors uppehåll innan det är dags för TV-Svängen i regi av SMK Hörby med tävlingsdag den 31 augusti. Ytterligare två veckor senare den 14 september körs finalen som vanligt i rattvridarvänliga Ekratten. På kvällen ska sedan priser och prispott skingras.

Tommy Svensson
Cuppkoordinator

 


 

 

Älmhults MK "Silverratten" 2013-06-01
 

Angerd med Escorten cuptoppar inför sommaren.


Efter tre körda tävlingar av de planerade nio i årets TINTER Classic Rally Cup är det Norrahammars Sven-Åke Angerd som ligger i topp. Detta trots att han tvingades bryta deltävlingen i Ljungby. Escortåkaren kom dock igen starkt i Älmhults Silverratten med klasseger och leder så här långt.

Tätt bakom bara två poäng skiljer, ligger Saabåkaren Ragnar Glav, Vallentuna MK. Två klara klassegrar i Klass 1 har fört upp den fina Monte-Carlon till andra platsen.

Cuptrean Ulf tar ”Time out”.

Äkta paret Ulf och Ulfva Nilsson, tävlande för Hässleholms MK delar tredje platsen med sin Volvo 142 med Norbergs Hans-Åke Söderquist, Cooper och Cortinaåkande Kenneth Waltersson, Anderstorp. Nu tar dock paret Nilsson ”time out” då Ulfva tvingas till omfattande axeloperation efter att ha blivit sparkad av en häst (!). Vi önskar ”Team Återfall” tillbaka så fort det bara går och med lite tur kan man åka de avslutande tävlingarna.
 

                Nästan sextio förare har plockat poäng.

Så här långt har femtioåtta förare plockat poäng i årets upplaga av TINTER Classic Rally Cup vilket självklart är positivt. Inför fortsättningen i jakten på prispotten lär nya namn dyka upp och till finalen i Asarum hoppas cupledningen att runt hundra klassiker ska finnas med i resultatlistan.

Nästa deltävling i cupen är Semesterturen arrangerad av Södra Sunnerbo MK och för första gången blir det en ”sprinttävling” i cupen. Klubben fick problem med markägarna och var ytterst när att ställa in helt och hållet. Man övertalades dock av ”Generalen” i Bilsport Rally Cup Roger Roth där tävlingen också ingår, att prova med en sprint.

Övertalningen lyckades och den 6 juli är det dags för Sprintpremiär i TINTER Classic Rally Cup. Sträckan på knappa halvmilen körs två gånger så några misstag blir svåra att reparera…

Start och mål för Semesterturen blir i småländska Traryd, tätt inpå E4:an. Inbjudan finns på www.resultatservice.com och där du även anmäler dig. Tänk på att deltagarantalet ä maximerat till sextio ekipage och att cupdeltagarna inte har något företräde. Först till kvarn är det som gäller…
 

                 Inga notpoäng i Kullingstrofén.

Vill även uppmana alla att åka Kullingstrofén den 27 juli där arrangören med Conny Hansson i spetsen gjort ett jättejobb för vår del. Tävlingen som även ingår i Svenska Rallycupen har en startordning som innebär att Appendix K-bilarna skulle starta längre bak i fältet. Detta har Conny ändrat på med visst besvär och nu startar vi först som vanligt. Märk dock att i Kullingstrofén är inte noter tillåtna för de äldre Appendix K-bilarna upp till 1965. Detta innebär att cupledningen beslutat att INGEN får de två extra notpoängen oavsett om man åker notat eller onotat. Alltså max 17 poäng kan erhållas i Kullingstrofén.
 

            Götenerundan flyttad till den 17 augusti.

Den sena våren ställde ju till det rejält för Götene MK som tvingades flytta sin deltävling till den 17 augusti. Planen är att tävlingen på sitt nya datum ska ingå i cupen som tänkt från början. Eventuell ändring av detta kommer att meddelas på hemsidan.

 

Med detta önskar cupledningen en glad sommar.

Tommy Svensson
Cupkoordinator


 

 

Ljungby MK "Midsommardansen" 2013-05-18

 

 

Ulf och Ulfva toppar efter deltävling två.

När det var dags för deltävling två i TINTER Classic Rally Cup, Ljungby MK:s Midsommardansen var det med tunt, men dessvärre förväntat startfält. Smålands BF:s enträgna arbete med att bortse från Appendix K-klassernas särart och istället se klassikernas i många fall numera unika bilar som vilken ”Grupp H-bil” som helst, har nu gett effekt. Vid cuppremiären i Kristianstad fanns tjugofyra Appendix K-bilar och i Ljungby kom sju. Vet inte riktigt om detta är målet med deras styvnackade hållning med rullande startordning för alla klasser? Om så är fallet måste man vara nöjda med utfallet…

Inte nog med att startordningen är uppåt väggarna i lingonets förlovade landskap, klassindelningen är så förbannat korkad så jag saknar ord. Här väljer man att enbart gå efter motorns storlek, delar i över och under 1600 kubik och så upp till 1990 års modell. Detta innebär med småländsk logik att en Amazon från 1965 är jämbördig och tävlar i samma klass som en Audi Ur-quattro. Känns väl så där lagom rättvist och bra?

Nu spelar detta mindre roll för cupdeltagarna då vi placerar in bilarna i rätt cupklass, men man undrar hur tankarna gick när man kom på klassindelningen?
 

Waltersson kom i mål.

Kenneth Waltersson var ensam ”65:a” i Ljungby och vann så klart därmed Klass 2 med den gröna Lotus Cortinan. Med en bruten tävling tidigare fick han ihop poäng nog för att gå upp på delad andra plats i klassen bakom ledaren Alf Öberg.
 

Ulf i Team Återfall vann Klass 3.

Äkta paret Ulf och Ulfva Nilsson, Hässleholms MK vann Klass 3 med den röd/vita Volvo 142:an och gick därmed upp i totalledning på 32 poäng. Normalt sett dominerar Norrahammars Sven-Åke Angerd klassen, men den här gången ville det sig inte för honom i den ”onotade-Pinton”. Klart snabbast på sträcka ett men fick sedan ge upp med tekniskt fel. Istället var det Stellan Östlings som slutade tvåa med sin BMW 2002 Ti.

Cupgeneralen själv Martin Miles har haft problem med att hitta rätt sedan det har börjats åka med noter. Till Ljungby kom Martin med ny co-driver, Torbjörn Fagerlind för att komma på hur det hela ska fungera.

-      Tyckte det gick bra, men det är jättesvårt att ställa om sig, konstaterade Martin.

En avhoppad tändkabel på sträcka två innebar att andra platsen gick upp i rök.
 

Hasse-Gas  snabbaste Appendix K-åkare.

Hasse ”Gas” Gustavsson från Gränna var allra hetast i Midsommardansen och vann Klass 4 enkelt då han var ensam att komma i mål. Enda utmanaren, Norrahammars Sten-Åke Rendahl bröt med tekniskt fel på andra sträckan. På första var han 242.a bara 3,9 efter Gas så där kunde nog ha blivit en fajt…
 

Nästa stopp blir Silverratten.

Deltävling tre i TINTER Classic Rally Cup blir den 1 juni och då i Älmhults Silverratten. Här samkör vi med Klassiska och Historiska Rallycupen därmed kan inte Smålands BF gå in och peta i varken startordning eller klasser. Detta borgar för betydligt större startfält än i lördags!

Tommy Svensson
Cupkoordinator

 


 

  Kristianstads MK "Rallytravels Kong Christian Race" 2013-04-27.

 

         Angerd i Forden toppade TINTER CRC-Premiären.
 

Med två veckors försening på grund av den förlängda vintern drog så TINTER Classic Rally Cup igång med första deltävlingen i Rallytravels Kong Christian Race. Den tänkta premiären Simrishamnsmixen ställdes in då fortfarande delar av sträckorna var snötäckta i mitten av april som var planerad tävlingsdatum.

Totalt tjugoett klassiker ställde upp i Kristianstad för att kämpa om värdefulla cuppoäng inför fördelningen av de 50 000 kronorna som utgör prispott i årets upplaga. Kristianstads MK med tävlingsledare Björn Larsson i spetsen bjöd som vanligt på ett härligt smörgåsbord med sex specialsträckor som innehöll allt från relativt snabba parter till rena ”Ekratten-slingerbultar”….

Paret Glav dominerade Klass 1.

Nytänket med att placera de allra äldsta bilarna upp till 2000 kubik i Klass 1 gav resultat direkt och dessutom med internationellt inslag i form av tyske Reinhard Blombach. Reinhard med kartläsare Helmut Putsch körde en ”svenskreggad” röd Volvo PV och föredrog helt klart kulturupplevelsen före fart och slutade på tredje och sista plats i klassen. Fart i överflöd hade dock paret Ragnar och Katja Glav från Vallentuna i en fin ljusblå ”långnos” Saab Sport. Sex raka sträcksegrar räckte till seger över tvåan Hans-Åke Söderquist/Robin Sanell, som vanligt i den grön/vita Coopern.
 

                           Öberg snabbaste Amazon.

Under vintern hade Anderstorps Kenneth Waltersson gått genom och fräschat upp den mörkgröna Lotus Cortinan, var därmed både optimistisk och laddad inför TINTER-premiären. Fungerade också bra på första sträckan där han och brorsan Thomas var klassnabbast före Alf Öberg, Västerås.
Men redan på sträcka två gav Cortinan upp med trasig bakaxel vilket lämnade fältet fritt för Öberg i sin ex. Theorin-Amazon.
Fem sträckvinster före klubbkompisen Ola Eklund i sin vita PV-Sport innebar första klassegern för Öberg någonsin i cupen.
 

                   Har Angerd redan kopplat vinnargrepp?

En minut och tjugo sekunders marginal var Sven-Åke Angerds vinnarmarginal med rutinerade kartisen Niklas Johansson i Klass 3. Pinto-Escortens tid räckte även till en strålande 38:e placering totalt bland de över hundrafemtio startande och då hör det även till saken att man kör utan noter. Kan tänka mig att där finns en del förare i både nyare och vassare bilar som dessutom kör med noter som kan tänka sig en stund i skamvrån…

Tvåa slutade östgöten Lars-Göran Olsson med en verkligt fin Volvo 142:a och även han hade god marginal till trean, Amazonåkande Gunnar Asplund från Waxholms MK. En knapp halvminut skilde mellan den modernare 140:an till den något mer omoderna ”Ammisen”.

Jublande glad över fjärde platsen var den före start så nervöse Ulf Nilsson som tävlar för Hässleholms MK med fru Ulfva i den röd/vita 142.an.

Danskt blev det på femte plats genom Peer G Hansen/Karsten M Svensson i den vassa Rothmans-lackade Porschen som körde halv minuten snabbare än Kong Christian Race-vinnaren från 1973, Eslövs Östen Andersson. Exakt som när han vann tävlingen för fyrtio år sedan rattade Östen samma vita Saab V4 med reg.nummer FYF 300. Sista pusselbiten var fru Christina som hoppade in som kartläsare precis som vid segern.

-      Det gick kanske inte lika fort som då men så kul vi har haft, konstaterade Christina belåtet vid målgång.

Jens Andersson, Olofström hade ”fått upp taket” igen på sin Volvo efter rullningen i fjolårets Ekratten-final och slutade sjua före Hässleholms
Opelåkare Göte Karlsson. Nionde platsen tog av ”Cupgeneralen himself” Martin Miles som för första gången provade att åka med noter.

                                                                                    En bärarm kort för Merca-Schön.

Tomelillas Nisse Schön kom till start med sin ”gamla” Mercedes 250S och bjöd som vanligt publiken på frejdiga uppställ med direktörsvagnen. Funkade bra fram till sträcka fyra där det gick alldeles för fort med en avåkning som resultat och där en bärarm fick ta största smällen. Nisse bröt precis som Christer Asklöf, Åtvidabergs Mk som nådde målet på sträcka ett med en både trött och våldsamt rykande Saab-motor. Gav upp direkt medan märkeskollegan Ola Bengtsson, Olofström kom ytterligare två sträckor innan han fick parkera med förgasarstrul.

  Mårdh vann med Ascona B.

Smålänningen Mats Norss med Robert som bär samma efternamn i högerstolen premiärkörde den nybyggda BMW 323:an i Kongen. Nådde målet på sträcka ett men kylaren kokade våldsamt sedan en sten slagit av fläktremmen mot slutet av sträckan. Mats fixade dock till det hela utan att få transportprick och fortsatte i samma tempo på följande sträckor. Inför sträcka fem var BMW:n en bra bit över minuten före Frank Mårdh som valde Ascona B:n den här aprillördagen. Men en punktering på dagens längsta sträcka spolierade segern för Norssarna som tappade över tre minuter på malören. Att man sedan vann sista sträckan hjälpte inte, utan det blev Opelseger till slut. Bara en halvminut skilde mellan de bägge tyska storheterna vilket vittnar om vilket tempo Mats hade före punkan…
Sporadiskt tävlande Clas Skoogh från arrangörsklubben rattade sin fina Porsche lugnt och fint runt i Göingeskogen och slutade trea.

                                                                             Nästa TINTER CRC-stopp blir i Ljungby.

Med första deltävlingen avklarad är det dags för rally i Småland nästa gång och då i Ljungby med sin fina Midsommardansen den 18 maj. Lite ändringar i tävlingskalendern har det blivit sedan vi ”spikade” årets cup. Till exempel flyttade Silverratten till den 1 juni som även den ingår i Klassiska Rallycupen.

Götenerallyt som skulle ha körts samma dag som Kongen har flyttat till den 17 augusti och ingår precis som planerat i TINTER CRC även då. Klassiska Rallycupen har tagit bort tävlingen från sin kalender, men vi ligger kvar.

Ett stort frågetecken är det dock för Semesterturen som arrangeras av Södra Sunnerbo MK den 6 juli. Klubben har fått problem med sträckorna och just nu är det lite diffust vad som händer med tävlingen.

I det här läget har vi nio deltävlingar (ställer Södra Sunnerbo in så blir det bara åtta kvar) vilket innebär att det inte kommer att sättas in någon ersättningstävling. Åtta tävlingar i cupen gör att vi fortfarande räknar sex i den slutliga resultatlistan.

Tommy Svensson
Cupkoordinator
 


 

 

 

Simrishamns MK "Simrishamnsmixen" 2013-04-13.

 

 

Tävlingen inställd p.g.a. väderläget !

 


Sidan uppdaterad:

2013-08-05