Reportage, TINTER Classic Rally Cup 2014

 

 

 

 

 

 Theorin tog andra segern i TINTER Classic Rally Cup.

 

Som traditionen bjöd så avslutades den femtonde upplagan av TINTER Classic Rally Cup på de blekingska superkrokiga sträckorna i Asarums Ekratten. I år var det dock inte någon spännande avslutning då Anderstorps Thomas Theorin med Tomas Walthersson i högerstolen redan före finalen säkrat segern med den gröna Volvo Amazonen.  Dessutom för andra gången och nu fick Thomas gruvlig revansch för fjolårets blygsamma sjätte plats.

Inte heller om andra platsen var det någon större dramatik då Hässleholms Opelåkare Göte Karlsson bara behövde ta sig i mål för att bärga cupsilver. I näst sista deltävlingen, TV-Svängen rasade motorn i den ilsket gröna Asconan så till Ekratten kom Göte med den "pensionerade spisen". En inte helt kry maskin som enligt Göte mest gick på tre och en halv cylinder. Nu spelade detta mindre roll för ende utmanaren Ingvar Svensson hade behövt minst en förare till i Klass 2 för att uppnå full poäng i finalen. Dessutom hade Kullingsföraren även behövt slå totalsegrande Theorin för att komma förbi Hässleholms Opeln. En omöjlig kombination alltså och därmed fick Ingvar nöja sig med bronset.


Supertätt mellan fyran och femman.

Supertätt blev det mellan fyran och femman i totalen, Thomas Alexandersson, Vimmerby med Opel och Thomas Johansson, Ydre i Volvo 240. Så jämnt att både hamnade på exakt samma antal poäng. Inte ens cupens särskiljningsregler lyckades skilja de båda åt, så det blev till slut lottdragning för att avgöra. Här var Alexandersson mest lyckosam och slutade fyra medan Johansson fick femte platsen. Prispengarna delades dock lika så båda två åkte hem lika  "rika".

I Notklassen som avslutades redan i våras med bara fyra tävlingar var det Vimmerbys VW-åkare Kjell Fransson som vann före Olofströms Saabentusiast Ola Bengtsson.

Klassegrare blev i Klass 1 Fredrik Ekendahl, Mälaröarnas MK med Saab Sport. I Klass 2 var det så klart Thomas Theorin som inte bara i "teorin" utan även i praktiken varit årets stora dominant. Klass 3, cupens största och jämnaste klass kördes hem av Hässleholms Opelåkare Göte Karlsson. I Klass fyra, nästan samma sorgebarn som Klass 1 vad gäller deltagarintresset var det Thomas Johansson som stod som segrare.
 

Göte erhöll Special Award 2014.

Cupledningen delade även ut sitt traditionella specialpris "Special Award" och i gick priset till Göte Karlsson för sitt flitiga cupdeltagande, har bara missat en enda av årets tävlingar.

Totalt 64 förare har kört någon av årets deltävlingar, en nergång mot tidigare år helt klart. Än tristare är läsningen av totaltabellen där endast femton förare kört minst två deltävlingar. För att ytterligare strö salt i såren, endast nio ekipage har deltagit i tre eller fler av årets tävlingar.

Vad nedgången beror på är svårt att analysera, troligtvis är det en trend inom klassiskt rally då inte heller Klassiska Rallycupen, verkar ha samma lyskraft som tidigare. Nya cuputmanarna Smålands Rallyhistoriker har inte heller de vind i seglen, totalt elva förare har kört i den hårdsatsande  cupen…
 

Nu tackar vi för oss!

År 1999 startades cupen under namnet 3X10 Classic Rally Cup, då både Södra BF och Smålands BF avvecklade "Veterancupen" i sina respektive DM-serier. För att skapa en serie för oss som hade en klassisk rallybil drogs cupen igång. Med Sven "Kinnarparen" Thuvessson som sponsor och bakom Roland Brorsson plus jag själv som "grovjobbare".

Tog inte så lång tid förrän cupen var etablerad och fram till att "Kinnarparen" var aktiv  företagsledare fungerade det också som från början. När så den tiden var över döptes cupen om till PR Tryck Classic Rally Cup under något år innan det via Teknos Classic Rally Cup blev nuvarande TINTER Classic Rally Cup.

Nu vänds ännu ett blad i cupens historia då jag och Roland tackar för oss. Vi lämnar  härmed över till nya krafter, mer skickade att förbättra och utveckla cupen ytterligare. Här spelar Cupgeneral Martin Miles en viktig roll som dragit ett stort lass i sin sponsorjakt. Att få ihop den stora prispott som årligen deltas ut till pristagarna kräver som ni förstår en del jobb..

Martin är intresserad att driva cupen vidare men har ingen möjlighet att lägga ner den tid som krävs och därför söker han efter någon arvtagare till oss två. Någon som har  både tid, intresse och lust att jobba med en sydsvensk klassisk rallycup. Är du intresserad av detta så ta kontakt med Martin, kontakttuppgifter finns på hemsidan.

Med detta tackar vi för oss och önskar lycka till framöver, både med ert tävlande och med cupen 2015…

Tommy Svensson                         Roland Brorsson
Cupkoordinator                             Resultat/webbansvarig

 

 


 

Kjell Fransson förste segraren i TINTER CRC 2014.

Med Laxå MK:s Laxårallyt gick TINTER Classic Rally Cup till halvtidsvila och nu återstår ytterligare fyra tävlingar innan vinnaren av cupen 2014 kan koras. En redan klar segrare är Vimmerbys snabbe byggmästare Kjell Fransson som körde hem "Notklassen" med sin vassa VW 1303S. Notklassen tillkom efter önskemål att få använda noter även i årets cup. Kalendern var dock redan spikad och innehöll då enbart fyra deltävlingar där noter varit tillåtna. Lite märkligt nog de fyra första vilket fick till följd att klassen därför redan är avslutad.

Därför gratulerar vi "Bygg-Kjell" till segern och för detta kommer det att utdelas pris i samband med den stora prisutdelningen vid finalen, Ekratten den 20 september.
På en klar andra plats kom Ola Bengtsson, medan det var hårt om tredje platsen. Den värmländske norrmannen Øysten Solberg, Michael Klaar och Bo Warmenius kom alla på samma poäng med placeringarna 3-5.
Totalt fjorton förare körde i notklassen.
 

Thomas Theorin leder i totaltabellen.

Medan Notklassen kan gå på både sommar och höstlov är det annorlunda för resten av cupgänget. Redan den 2 augusti är det dags att damma av bilarna när SMK Valdemarsvik inleder "höstsäsongen" med sin "Viks-åttan" som även ingår i Bilsport Rally Cup.

Med tre fullpoängare och en formkurva som bara pekar uppåt blir Anderstorps vassa Amazonåkare Thomas Theorin en svår nöt att knäcka för resten av deltagarna. Tvåan, Hässleholms Opelförare Göte Karlsson är den som har bäst häng på den mörkgröna Amazonen. Med lika många körda tävlingar som Thomas är ändå Asconaföraren tio poäng efter.

Trots två klassvinster lockade det ändå inte SMK Hörbys Rune Nilsson till start varken i Götene eller Laxå. Den "Ölands Djurparks-gröna" Asconan stod istället parkerad hemma på gården i Höllviken och på grund av detta får Rune nöja sig med tredje platsen så här långt. Dock får två tävlingar räknas bort, så med samma tempo som i våras i resten av cupen kan det bli svettigt för Thomas och Göte i toppen…
 

Otursförföljde cupgeneral Miles ändå fyra.

I premiären på Österlen Simrishamnsmixen, drabbades Cupgeneral/sponsorfixare Martin Miles av rosfeber och fick bryta mellan besiktningen och starten. Till deltävlng två, Kong Christian Race i Kristianstad var Martin frisk men nu var det 142:ans tur att bli sjuk. Redan på andra sträckan fick Göteneföraren ge upp med tekniskt fel. Efter detta har dock både Martin och Volvon fungerat samtidigt och för detta belönas man med en fjärde plats nu när första halvlek är "färdigspelad".

Två poäng efter med 28 poäng ligger ytterligare en Amazon som körs av Kullings Ingvar Svensson. Skåningarna Ulf Nilsson, Hässleholm och Mats Thuresson, Dalby ståtar båda med 17 poäng, lika många som östgöten Ruben Davidssson.
 

Sorgebarnet är återigen Klass 1.

Vet inte riktigt vad som är problemet med "Saab-klassen" eller Klass 1 som den heter i cupen? En enda förare, Cooper-åkaren Hans-Åke Söderquist har kört i år vilket så klart är på tok för litet för att klassen ska anses motiverad. Dessutom har Hans-Åke bara kört premiären och sedan haft annat att syssla med.

Frågan jag ställer mig är så klart var alla Saab-åkare befinner sig nuförtiden? Inte bara dom alla övriga, "Hundkojer", Gordini, Ford Anglia/Cortina och för att inte tala om alla "överåriga" Volvo-bilar plus VW 1500S som även de ingår i Klass 1, var finns ni…
 

Totalt 42 förare hitintills i årets cup.

Med strax över fyrtio cupåkare i årets första "halva" av säsongen ligger antalet deltagare på ungefär samma nivå som tidigare år. Som jämförelse kan nämnas att nystartade och hårdsatsande SHR-cupen i Småland efter sina tre första deltävlingar lockat nio Appendix K-åkare…

Även om vi kan vara nöjda med antalet deltagare totalt så är det Klass 2 och 3 som svarar för stadgan i cupen. Av de tjugoåtta poängtagarna hör alla utom fem hemma i någon av de här två klasserna.

Minns allt för väl de tuffa påtryckningar jag utsattes för när jag inte ville öppna upp för " de nya klassikerna" och till slut fick jag ge mig. Men med blott fyra deltagare hitintills i år är det snudd på att jag ångrar min inställning…

Nu återstår alltså fyra tävlingar i cupen och där tre av dessa ingår i Bilsport Rallycup, först nu Viks-åttan, sedan Gruvrundan i Åtvidaberg plus finalen i Asarum. Däremellan sticker 50-års jubilerande TV-Svängen i Hörby emellan den 13 september och då ingående även i RM  och Klassiska/Historiska Rallycupen. Vad gäller den sistnämnda vill jag bara påminna om de nya "tuffare" anmälningsreglerna som finns i Södra BF från och med i år. Två veckor före tävling ska anmälan vara inne, alltså den 30 augusti. Betalning däremot behöver inte göras förrän den 9 september. Allt annat räknas som "efteranmälan" med förhöjd avgift. Lite onödigt kan jag tycka, absolut mycket smidigare att anmäla i tid.

Med detta önskar jag en bra sommar och så ses vi i augusti!
 

Tommy Svensson
Cupkoordinator

 


 

 

 

Kristianstads MKs MK "Kong Christian Race" 2014-04-26.

 

 

Dramatisk deltävling två i TINTER CRC

 

                                           

Rallytravels Kong Christian Race i de tuffa Göingeskogarna i nordost Skåne utgjorde deltävling två i årets upplaga av TINTER Classic Rally Cup. Kristianstads Mk hade fått ihop en utslagsgivande bana med bara fyra sträckor men ändå en bra bit över fyra mil totalt. Femton förare kom till start varav fyra valde att köra i nya "Notklassen" och då alltså utanför totaltabellen.

Är inte säker men tror nästan att det var dags för en mycket trist milstolpe i cupens femtonåriga historia, inte en enda förare var anmäld i minsta klassen Klass 1. Inför årets cup diskuterades att plocka bort klassen och låta den ingå i "Volvo-klassen" eller Klass 2 som den mer korrekt heter. Nu blev det inte så utan "Saab-klassen" fick ett nådaår på sig men med den här utvecklingen ser det onekligen mycket mörkt ut för bilarna med de minsta motorerna. Mycket märkligt då det bevisligen finns många bilar som står i "ladorna" men av någon anledning inte plockas ut på tävling…

"The Theorin show!"

I Klass 2 var Thomas Theorin, Anderstorps RC i en helt egen klass med Tomas Walthersson i högerstolen. Den gröna Amazonen var till och med uppe och tuggade på tider inte långt bak vinnaren i Klass 3. Tvåa slutade nu sporadiskt åkande Falkenbergsåkaren Mats Bengtsson även han i en Amazon, men nästan tre minuter bak Theorin. Tredje mannen i klassen, Kullings Ingvar Svensson fick problem och hamnade utanför både respittiden och resultatlistan.

Opel-Rune toppade Klass 3.

Överlägsen om ändock inte lika stort som Theorin var SMK Hörbys Rune Nilsson med 13-årige sonen Elias som kartläsare i Klass 3. Den "Ölands Djurparks gröna" Asconan tog fyra raka sträcksegrar vilket gav full poängpott för andra gången i rad. Något som förde upp Rune i delad cupledning med lika framgångsrika Theorin, båda på 34 poäng.

I Simrishamn fick äkta paret Ulf och Ulva Nilsson bryta med den vassa 142:an men i Kristianstad funkade det bättre. Tvåa bak hårdsatsande Rune var en placering som paret säkerligen inte räknade som ett misslyckande.

På tredje plats kom Hässleholms Göte Karlsson, även han i en grön Ascona och poängen innebar att Göte gick upp på tredje plats i totaltabellen. Premiär i cupen var det för Tomelillas Sven Nord som nu fått ordning på den nybyggda ljusblå Volvo 164:an. Sven var dock inte helt nöjd med bilens uppförande och menade att det behövdes någon tävling till innan allt fungerade som det skulle. Ganska exakt minuten skilde upp till Götes Ascona. Sist i klassen kom Christer Asklöf från Åtvidaberg med sin Saab.

Än en gång fick cupgeneral Martin Miles kasta in handduken men den här gången körde han åtminstone en hel sträcka med Volvon. I premiären blev Martin krasslig före start och den här gången var det ett stag till bakaxeln som gick av en bit in på sträcka två.

Våldsam krasch för snabbe Jörgen.

I premiären chockade comebackande Sjöboföraren Jörgen Andersson omgivningen med att åk toksnabbt på Österlensträckorna med den nyinköpta Kadett GT/E:en. Även i "Kongen" inledde Jörgen med två snabba tider innan han startade på trean, välkända slingerbulten Ubbaboda. Någon kilometer in på sträckan tog resan slut när Jörgen kom alldeles för fort över ett krön med en skarp vänsterkurva direkt efter. Dessutom var det ett kalhygge med stora stenar i tangentens riktning. Resultatet blev tvärstopp mot höger fram och med efterföljande framlängesrullning. Kadetten blev inte vacker och både Jörgen och kartläsaren Tobias Wikström fick åka till sjukhus för kontroll. Dessbättre var det bara en stukad tumme och sträckta nackmuskler som blev resultatet av kraschen.

Porscheföraren Claes Skogh, Kristianstad kom till servicen i Vilshult med sin nyfixade Porsche och med gott åkhumör. Ett humör som sjönk när bilen vägrade starta efter uppehållet. Orsaken är fortfarande okänd.

Vann Klass 4 gjorde nu en något förvånad Mats Thuresson, Dalby i sin Volvo  242. Förvånad över segern då han enbart siktade på att ta sig i mål…

Fransson/Åkesson en vinnarkombination i "Notklassen".

Inget kunde hota rutinerade smålänningen Kjell Fransson med skicklige notläsaren Jenny Åkesson från ännu en seger i klassen för de som åker med noter. Den gula VW-bubblan flög fram på sträckorna och var den klassiker som hade absolut bästa totaltiden. Näst bäst var Jonas Nelson, Silverdalen i en Opel Ascona, men dock över halvminuten bak "Folkan". Trea i klassen blev Ola Bengtsson, Olofström som gick upp på andra plats i klassen bak Fransson.

Redan på första sträckan strax före mål parkerade Hässleholms Mikael Rosenberg med drivaxelproblem på sin fina Kadett GT/E.

Götenerundan nästa stopp på "touren".

Nästa stopp för TINTER Classic Rally Cup är Götenerundan den 17 maj. En tävling som tyvärr kolliderar med Klassiska Rallycupen som valde Rally Karlstad som ersättningstävling för inställda Bergslagsrallyt på denna dag. Tråkigt faktum, men inget som vi som cuparrangörer råder över då vår tävling faktiskt låg på denna datum redan i mars månad.
 

Tommy Svensson
Cupkoordinator
 


 

 

Simrishamns MK "Simrishamnsmixen" 2014-04-05.

 

 

”Notklass” införs efter premiären i Simrishamnsmixen.

Då har 15-års jubilerande TINTER Classic Rally Cup dragit igång och enligt senaste årens tradition blev det Simrishamns MK som svarade för premiären med Simrishamnsmixen. Tyvärr visade sig inte Österlen från sin allra bästa sida utan bjöd istället på en isande vind som svepte inifrån Hanöbukten. Tack och lov förutspåddes inget regn under dagen vilket de sjutton anmälda cupåkarna uppskattade.

Nyheten för året i cupen är detta att noter numera inte är tillåtna vilket beslutades efter omröstningen i höstas. Där röstade en klar majoritet för ett förbud vilket också cupledningen accepterade och beslöt att säga nej tack till noter. Dock blir man lite förvånad när man så noterar att många av ”röstarna” inte ens dyker upp i premiären. Jag ställer mig så klart frågan varför engagera sig i en fråga när man inte ens tänker delta? Lite tokigt blev det också med prisbedömningen då arrangören helt rätt också vill jag poängtera, inte brydde sig om ”våra regler” utan körde alla oavsett noter eller ej i samma klass.

Av de sjutton premiäråkarna var det fyra som valde att köra med noter och kom då utanför ”Cuptävlande”. Med detta i tankarna har därför cupledningen beslutat om en regeländring som gäller retroaktivt från tävling ett. De förare som önskar tävla med noter kommer att få göra detta i en egen klass kallad ”Notklassen”. Här samlas alla förare oavsett bilklass i de fyra ”not-tävlingar” som ingår i årets cup. I resterande fyra deltävlingar räknas man in i sin ”vanliga” klass. Notklassen räknas inte i totallistan utan är helt fristående och med en summa av 2 000 kronor till vinnaren. Hederspriser till placeringarna 1- 2-3 kommer också att delas ut. I ”Notklassen” ingår, Simrishamnsmixen, Kong Christian Race, Götenerundan och Laxårallyt. Med detta hoppas cupledningen att fler förare får sina önskemål tillgodosedda?

 Söderquist ensam i Klass 1.

Som vanligt var det Klass 1 som var tunnast i Simrishamn. Norbergs Hans-Åke Söderquist var ensam anmäld med sin grön/vita Cooper S. Inte utan att man undrar var alla Saabar tagit vägen, eller övriga ”Kojer”, Gordinis, VW 1500S eller de riktigt gamla bilarna som även ingår i klassen? ”Kojeföraren” hade som väntat inga problem på de sex sträckorna utan han och kartläsare Robin Sanell gick till klar seger…

 Thomas Theorin helt överlägen i ”Volvo-klassen”.

I Klass 2 var Anderstorps Thomas Theorin totalt överlägsen med sin Amazon och marginalen ner till tvåan Jan blom, Finspång i en PV var hela 1.17,5. Behöver det tilläggas att Theorin var snabbast på samtliga sex sträckor?

Då var desto jämnare bakom, för trean Ola Eklund, Västerås även han i en PV var bara 0,7 sekunder bak Blom. Fyra slutade Nisse Bergquist, Västerås som inte körde sin vanliga Amazon utan valde PV för sträckorna på Österlen. 4,6 sekunder skilde upp till tvåan. Sist i klassen hamnade även här en PV framförd av Roy Kall från Åmål och detta sjutton sekunder efter Nisse.

Endast Kenneth Waltersson, Anderstorp i Lotus Cortina fick ge upp i klassen. Motorn ville inte som Kenneth ville.

Opel-seger genom Rune Nilsson i Klass 3.

Störst klass i premiären var Klass 3 med nio startande och där Rune Nilsson, SMK Hörby for fram som ett skållat troll med sin ilsket gröna Ascona A. Med nyss tretton år fyllda sonen Elias i högerstolen ”nitade” familjen Nilsson regerande cupmästaren Sven-Åke Angerd, Norrahammar med 0,4 sekunder. Hjälpte inte att Pinto-Escorten formligen flög fram på sista sträckan vid Gyllebo och var 4,6 sekunder snabbare. Det skilde ändå dessa futtiga 0,4 när tiderna räknades samman.

Trea kom hemmahoppet Nisse Schön, Tomelilla med den väldiga Mercedesen och som femma körde Hässleholmaren Göte Karlsson in.

Först att bryta var cupgeneralen själv, Martin Miles som besiktigade 142:an och redan då kände han sig hängig. Hängigheten ökade och timmen före start insåg Martin att detta aldrig skulle fungera så han kastade in handduken och blev publik istället. Hårt kämpade Team Återfall, Ulf och Ulva Nilsson, Hässleholms MK fick även de ge upp sedan de tömt batteriet på Volvon.

 Vilken comeback för Sjöbo-Jörgen!

I mitten av åttitalet var Sjöbos ”hårdsladdande” Jörgen Anderson en av de mest fruktade förarna i Skåne. I synnerhet i hemmatävlingen Sjöbosvängen var han snabb och utmanade ofta SM-åkarna som brukade ha tävlingen som ”shake down” inför säsongen. Sista tävlingen körde Jörgen med en Opel Manta 1990 och detta i just Sjöbosvängen. Nu var det dock dags för comeback med en snabb och nyinköpt Opel Kadett GT/E. Dagarna före start hade Jörgen problem med kartläsare men till slut hoppade Tobias Wikström in i Kadetten, född ungefär samtidigt med att Jörgen hängde upp hjälmen.

Att det var fråga om en comeback med en rattrostig blomsterhandlare bakom ratten märkts inte överhuvudtaget. Istället vräktes den vita Kadetten runt på de bitvis väldigt snabba sträckorna precis som i fornstora dagar. I mål med oskadad bil visade det sig att Jörgen och Tobias var totalsnabbast av samtliga klassiker. Ingen dum premiär!

 Kjell Fransson snabbast av de ”notade”.

Vimmerbys Kjell Fransson har sålt Volvo 940;an och satsar nu helt på klassiskt rally med sin udda men väldigt snabba VW 1303S. Med duktige notläsaren Jenny Åkesson till höger var det aldrig något snack om var segern skulle hamna. Parets tider räckte även till att utmana Opel-Jörgen, men lite drygt fem sekunder skilde ändock till hans fördel.

Tvåa bland ”notarna” kom snabbe danske Opelåkaren Bo Andersen från Randers. Ola Bengtsson, Olofström med sin röda Saab körde in som trea. Den fjärde notåkaren Öystein Solberg, Åmåls MK i en vass BDA-Escort MK1 fick bryta efter sträcka ett med bakaxelhaveri.

Nästa deltävling i cupen är Rallytravels Kong Christian Race den 26 april.
 

Tommy Svensson
Cupkoordinator

 


Sidan uppdaterad:

2014-10-12